Salam

tinta

Saturday, May 14, 2011

Disaat Hati Berbicara

Disaat Hati Berbicara
by
muslimah_hana90@yahoo.com
@
15.Mei.2011 (01.20 am)

Alhamdulillah, setelah hampir satu bulan aku menghilang mencari jalan akhirnya aku bertemu semula dengan blog ku ini. Rindu menerpa setelah sekian lama menyepikan diri. Tapi kali ini biarkan saja rindu itu bersembunyi di dalam hati, kerana semakin lama disimpan semakin manis di rasa. (Ya ke?? apa aku mengarut ni?)

Hari ini aku cuma nak tanya, adakah anda sayang dengan sahabat2 anda?

YA.

Tapi bagaimana jika sahabat itu tidak menyayangi anda?

Tidak mengapa. Resam kehidupan, tidak semua pokok akan berbunga walau telah di baja dan di jaga dengan baik.


Pertama kali bertemu dengan seseorang, aku akan meletakkan nilai kepercayaan yang tinggi pada mereka. Kemudian selepas itu terserah pada mereka untuk menambah peratus kepercayaan itu ataupun mahu mengurangkannya.

Kenapa kita dipercayai? Kerana sifat yang ada pada diri kita.
Tapi andai kata satu masa kepercayaan itu dikhianati?

Dikhianati??? Satu perasaan yang amat menyakitkan. Lebih sakit daripada jatuh tangga atau jatuh mana-mana bangunan. Orang yang dikhianati pasti merasa kecewa yang teramat sangat, hingga mungkin pada suatu masa dia menitiskan air mata walhal bibirnya tersenyum gembira. Kadang2 dia menangis sedangkan kita ketawa berdekah-dekah. Adilkah??

Apa anda rasa bila anda tahu sahabat kita melakukan salah, dan apabila kita tanyakan tentang hal itu padanya dia katakan dia tidak melakukannya?apa anda rasa?kecewa atau gembira?Apa anda rasa apabila sahabat anda tidak berlaku jujur terhadap anda sedangkan anda tahu dia membohongi anda?kecewa atau gembira?Apa anda rasa apabila pembohongan demi pembohongan dilakukan terhadap anda? Apa anda rasa apabila pengkhianatan demi pengkhianatan ditujukan kepada anda?

Apa akan jadi apabila kecewa dicampur dengan kecewa, kemudian ditambah lagi dengan kecewa dan di darab lagi dengan kekecewaan dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi..Entah berapa juta kecewa yang akan anda rasai. Apa rasanya?

Aku menulis bukan semata2 untuk memberitahu tentang kekecewaan itu, tetapi aku ingin mengajak sahabat2 dan pembaca2 sekalian agar mengubah sikap kita. Bukan kerana penulis, sahabat, mahupun orang disekeliling tetapi kerana Allah.

Aku bukan ingin menyatakan aku sempurna, semua tahu lumrah manusia sentiasa ada kelemahan tetapi TIDAK BOLEHKAH KITA BERUSAHA UNTUK MENJADI SEMPURNA? Jujur aku katakan, aku kecewa dengan sikap tidak endah manusia zaman sekarang terhadap sebuah kehidupan. Tidakkah kita ingat setiap yang kita lakukan d dunia ini akan dinilai dan di balas di akhirat kelak. Lalu di manakah pemikiran itu?


Renung2kan, fikir2kan dan selamat membuat perubahan..:)



No comments:

Post a Comment