Salam

tinta

Tuesday, March 8, 2011

Antara Sedar atau Tidak

Antara Sedar atau Tidak
by 
muslimah_hana90@yahoo.com
@
9.mac.2011 (2.24 pm)

   Seringkali kita dengar keluhan demi keluhan keluar dari bibir masyarakat di sekeliling kita. Tidak kiralah teman-teman, jiran-jiran, keluarga bah kan kadang-kadang ia keluar dari bibir kita sendiri. Betapa kita tak menyedari akan hal itu. Tapi apa sebenarnya yang kita mahukan demi keluhan itu?

    Itulah manusia, sering kali kita melupai apa yang kita miliki hingga kita memandang jauh ke hadapan, melihat apa yang orang lain miliki dan kita juga ingin memilikinya. Sedangkan kita tidak tahu apa yang sedang kita miliki itu, yang berada dalam tangan kita itu adalah yang terbaik yang kita miliki. Mengapa harus berasa iri hati dengan apa yang dimiliki oleh orang lain?

     Sebagai contoh, kita cemburu bila melihat kehidupan orang lain yang lebih mewah daripada kita. Antara kita sedar atau tidak, kekayaan itu hanya akan menguji kita.
Allah tak beri kita kaya kerana mungkin, jika kita kaya, kita akan lupa pada Allah, kita lupa untuk beribadah, kita lupa beramal untuk mencari redha-Nya dan mungkin juga jika kita kaya, kita akan jadi takbur, sombong, memandang rendah pada orang lain dan mungkin juga kita akan jadi lupa diri. Sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

    Sejak akhir-akhir ini, inilah yang sering berlaku pada kita dan antara sedar atau tidak, sebenarnya kita telah kufur terhadap nikmat Allah. Orang yang sebegini sebenarnya telah menafikan nikmat yang Allah berikan padanya. Walhal jika dikira, kita sendiri tak kan mampu mengira apa yang telah Allah berikan pada kita. Sedarkah kita ataupun kita berpura-pura tidak sedar??

    Wahai hamba-hamba Allah, sedarlah kita, apa yang kita miliki itu adalah yang terbaik untuk kita. Jangan kita ingkar dan kufur pada nikmat yang Allah berikan kepada kita. Jadilah hamba yang benar-benar bersyukur.


No comments:

Post a Comment